Kreatywność u dzieci – Stymulowanie aktywności twórczej dzieci
Kreatywność zaczyna pojawiać się u dziecka po pierwszym roku życia, a rolą rodziców jest rozwijanie tej cechy.
Kreatywne dziecko – dlaczego należy rozwijać zainteresowania u dziecka?
Pierwsze oznaki kreatywności dziecka pojawiają się w wieku 1-2 lat, kiedy dziecko próbuje rysować za pomocą wszelkich dostępnych narzędzi. Eksperci nazywają ten okres rozwoju dziecka przedobrazowym. Dla dziecka bardzo ważne jest zainteresowanie, przykład i pomoc osoby dorosłej. Z wiekiem proces rysowania rozwija się i staje się bardziej skomplikowany, ale dziecko potrzebuje również twojego wsparcia i zachęty.
Gdy dziecko tworzy swobodnie, uczy się spontaniczności, otwartości i ciekawości, co przyda mu się w dorosłym życiu. Uczy się bycia indywidualnością, bycia osobą kreatywną. Nie oznacza to wcale, że zostanie artystą, poetą czy muzykiem, to znaczy, że nauczy się kreatywności we wszystkim, co robi.
Kreatywne dziecko wie czym jest muzyka, taniec, rysunek. Będą wiedzieć, co kryje się za każdą pracą, szanować pracę innych. Być kreatywnym oznacza rozwijać w sobie twórczą naturę przez całe życie. Ważne jest, aby zrozumieć, dlaczego kreatywne dziecko ma potrzebę tworzenia. Dzieci chłoną wszystko, co je otacza, ucząc się z każdej interakcji między ludźmi. Wszystko, czego uczą się w dzieciństwie i młodości, objawia się później, echa wiedzy i umiejętności mogą znaleźć wyjście w wieku dorosłym.
Czym są zabawy twórcze dla dzieci?
Rozwój zdolności twórczych dziecka implikuje rozwój wyobraźni i elastycznego, niestandardowego myślenia. Kreatywność w dużej mierze zdeterminowana jest umiejętnością wyrażania na różne sposoby swoich uczuć, wyobrażeń o świecie. A do tego trzeba nauczyć się widzieć w każdym przedmiocie jego różne strony, aby móc, zaczynając od osobnego atrybutu przedmiotu, nie tylko swobodnie fantazjować, ale także kierować swoją wyobraźnią, twórczymi możliwościami rozwiązywania różnych problemów. Do tego służą zabawy twórcze dla dzieci.
Ich organizacja wymaga zastosowania się do trzech zasad:
• Nie oddawaj dziecku zabawek do ciągłego użytku, aby nie straciło nimi zainteresowania.
• Podczas zabawy dziecko nie powinno być rozpraszane. Wszystko, co zbędne, należy usunąć z pola widzenia dziecka.
• Zabawy twórcze dla dzieci powinny być proste i krótkie. Wystarczy nawet 5 minut. Ale zawsze staraj się, aby dziecko ukończyło rozpoczętą pracę. A potem wymień grę na nową.
Kreatywne zabawy dla dzieci – jak zorganizować?
U dzieci w wieku szkolnym gra pozostaje dominującym zajęciem. Łatwiej i ciekawiej jest im odkrywać świat, zdobywać nową wiedzę, łączyć się z kulturą i przez zabawę uprawiać sport. W przeciwieństwie do nauczania kreatywne zabawy dla dzieci opierają się na improwizacji i emocjach. Nie przestrzegają gotowych reguł, ich istotą jest rozwój intelektualny, psychologiczny i artystyczny poprzez swobodne wyrażanie siebie.
Kreatywne zabawy dla dzieci w wieku szkolnym dzielą się na kilka grup:
• Gry fabularne. W nich dziecko stara się ucieleśnić otaczającą rzeczywistość, odtworzyć scenariusz, który widział lub wymyślić własny, przeżyć określoną rolę. Są to wszelkiego rodzaju sceny codzienne (rodzinne), sytuacje z życia dzieci (szkoła), sceny zawodowe (lekarz - pacjent), typowe dla wieku 7 - 9 lat.
• Spektakle teatralne. To wersja gier fabularnych dla dzieci w wieku 10-11 lat i starszych. Za podstawę przyjmuje się scenariusze heroiczno-romantyczne, sceny z książek, filmów, koncepcje programów telewizyjnych.
• Gry kreatywne intelektualne: mowa, matematyczne, logiczne, zagadki, quizy, szarady itp.
• Kreatywny rozwój. Malowanie, modelowanie, rzeźbienie, wykonywanie rękodzieła są nadal ważne dla psychicznego i psychicznego dojrzewania dziecka.
• Gry muzyczne: śpiew, improwizacja, gra na instrumentach, ruchy rytmiczne, komponowanie melodii do proponowanej fabuły łączą proces twórczy z przeżyciami estetycznymi i emocjonalnymi.
Zabawy rozwijające i ich znaczenie
Bardzo łatwo jest włączyć telewizor lub serial animowany dla dziecka, ale naiwnością jest wierzyć, że w ten sposób się rozwinie. Dużo trudniej dać mu czas i nauczyć go rysować choinkę czy jeża, rzeźbić statki i wycinać kwiaty z papieru. To dużo trudniejsze, ale o wiele bardziej efektywne.
Kreatywność to nie tylko przyjemność, ale także wolność, wyrażanie siebie, sztuka i piękno. Kreatywność jest naturalną potrzebą człowieka. Malujemy nie tylko dla uzyskania gotowego obrazu, ale także dla samego procesu. Robimy na drutach nie tylko dlatego, że potrzebujemy gotowego szalika, ale także dlatego, że dzierganie uspokaja, nastraja na pozytywnie, pozwala być sam na sam ze swoimi myślami. Kreatywność jest niezbędna dla rozwoju każdego z nas. Dzieci, które w dzieciństwie zajmowały się różnymi rodzajami kreatywności, dorastały mądrzejsze, bardziej wszechstronne i odnosiły większe sukcesy. Samą kreatywność wspomagają zabawy rozwijające.
Zajęcia z różnych rodzajów twórczości rozwijają ciekawość, horyzonty i wyobraźnię dziecka. Kreatywność polega na pracy rękami, jest to doskonały trening dla rozwoju umiejętności motorycznych. Zabawy rozwijające sprawiają, że dzieci zaczynają rozumieć, że tworzenie dzieła nie jest takie proste. Uczą się doceniać pracę innych. Kreatywność oznacza wytrwałość. To jedna z kluczowych umiejętności przyszłego ucznia.
Komentarze (0)